Hőlégpákáról

Forrasztópákákról, kemencéről, ónokról, pasztákról, fluxokról és a fogásokról.....
Avatar
csabeszq
Bitfaragó
Hozzászólások: 657
Csatlakozott: 2012. szeptember 5. szerda, 6:00

Hőlégpákáról

HozzászólásSzerző: csabeszq » 2017. május 31. szerda, 21:09

Próbaként rendeltem egy hőlégpákát a kínaiaktól ( 8018LCD ), de még meglehetősen érdekesen áll a kezemben.

Lenne néhány tapasztalati kérdésem:
- mit forrasztotok vele? csak SMD-t, vagy furat-szereltet is?
- hogyan állítjátok be a légáramlást? azt figyeltem meg, hogy erős légmozgásnál az ón nem olvad meg 450 foknál sem
- egyáltalán ónt használtok, vagy valami kencét? Ha nem ónt, akkor micsodát?
- mit raktok a NYÁK alá? ahogy látom az egész NYÁK melegszik, nem csak az a pont, ahol forrasztok. Kézben körülményes hőlégpákázni.

Bocs a hülye kérdésekért, de az első nap sikerült a pákát megfeketíteni. Felraktam a legkisebb fejet (2mm), azon nincs jelentős légáram, melegedett mint atom, viszont kihűteni levegővel lehetne, amihez le kellett volna csavarni a pár száz fokos fejet, hogy a légáram elinduljon. Mindezt menet közben, mert hűtés nélkül illetlenség kikapcsolni.

Túlélte, csak színeváltozott.
:)

Avatar
Robert
Elektronbűvölő
Hozzászólások: 9762
Csatlakozott: 2005. december 9. péntek, 7:00
Tartózkodási hely: Budapest
Kapcsolat:

Re: Hőlégpákáról

HozzászólásSzerző: Robert » 2017. június 2. péntek, 2:50

A szín az átedzés/lehűlés. Nem befolyásolja a működést.
Nálam állítható a levegőmennyiség és a hőfok is - így optimális egyensúly van.
Kikapcsoláskor a holmi ha be marad dugva, akkor 30 sec-ig teljes áramlással kikapcsolt fűtéssel levegőt nyom át a rendszeren. Ezzel hűti.
A forrasztóón helyett sokszor forrasztópaszta amit használok, SMD-hez. Kezelhetőbb. Forrasztóónt nem.
Lábas alkatrészhez inkább a normál páka megy.
A hőléget amúgy inkább kiforrasztás - javítási céllal veszem elő (pl. SMD feltét esetén a körbelábas IC-khez).
http://www.tavir.hu - a gazda :)

Avatar
csabeszq
Bitfaragó
Hozzászólások: 657
Csatlakozott: 2012. szeptember 5. szerda, 6:00

Re: Hőlégpákáról

HozzászólásSzerző: csabeszq » 2017. június 2. péntek, 7:25

Köszi a választ. Kipróbálom a pasztát is, meg a kiforrasztást is.

Avatar
SzLacus
Tranzisztorgyógyász
Hozzászólások: 175
Csatlakozott: 2012. május 20. vasárnap, 6:00
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Hőlégpákáról

HozzászólásSzerző: SzLacus » 2017. június 6. kedd, 16:14

Én egy http://www.pcb-soldering.co.uk/aoyue-2738-pcb-work-station.html szereztem be pár éve, és egy ilyen "munka asztalt" is http://www.pcb-soldering.co.uk/aoyue-326-versatile-pcb-working-platform.html. Ezeket én itthon vettem a speedshop-ban akkor akcióztak vele. Azóta a szervíz szerzámok terén eléggé mérséket a kínálatuk, de a világháló ezt megoldja.
A munkaasztalka lehetne néha nagyobb, de akkor ez volt elérhető. Ha rákeresel a gyártónál van több féle, és sokkal "tudományosabbak" is vannak.
Csak a felületszerelt cuccot játszom ezzel, mert elég otromba, nehézkes, de ha sok helyen egyszerre kell egy alkatrészt megmelegíteni, akkor ez a megoldás. A légmennyiséget tapasztalatom szerint alacsonyan érdemes tartani, mert szét fújja a az alkatrészeket. Vettem néhány négyzet forma fúvókát is a nagyobb "tepsik" forrasztásához, de még nem használtam egyszer sem.
Az enyémnek is van automata hűtő funkciója, amikorkikapcsolom, (vagy ha túl sokáig sz@rakodok) akkor leveszi a fűtést, és emelt levegőmennyiséggel lehűti magát.
Beforrasztásnál teljesen jól látszik, hogy mikor kezd megfolyni a paszta, előtte már meglágyul és esetleg elúszik az alkatrész a helyéről. Kiforrasztásnál nem annyira látványos hogy mikor olvadt meg a forrasztás és engedi el az alkatrészt, de azt a csipesz úgyis megmutatja.
A hőfok nálam még nem járt 450-en, igaz nem csináltam még ólommentes cuccot.
Ami az elszíneződést illeti, az kisebb hőfokon is jelentkezett volna csak "többet kell érte küzdeni". Az nem befolyásol semmit, ahogy Robi is írta.
TH alkatrészt én is meleg vassal forrasztok, és befele javarészt a felület szereltet is. Kivétel az az alkatrész, minek nem érem el a lábát a pákával. Ott csak a levegős játszik.
A panel persze a melegített alkatrész környékén is melegszik, akár fel is lágyul a szomszédos alkatrés is, de ha nem tál nagy a légáramlás, akkor a megfolyt fém felületi feszültsége elég jól a helyén tartja az alkatrészt, amit nem akarsz mecerálni. Viszont beforrasztásnél, ha az alkatrész nem elég egyenletesen melegszik, akkor előfordulhat, hogy az aegyik fele már megfolyik, a másik meg nem, és a megfolyt oldal elhúzza, vagy akár fel állítja az alkatrészt. Jópofa az égnek álló ellenállás. :-)


Vissza: “Minden, ami forrasztás”

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég