Forrasztás

Forrasztópákákról, kemencéről, ónokról, pasztákról, fluxokról és a fogásokról.....
Avatar
scoutmasterst
DrótVégénSzéndarab
Hozzászólások: 23
Csatlakozott: 2007. február 16. péntek, 7:00

Forrasztás

Hozzászólás Szerző: scoutmasterst »

Helló mindenkinek! Egy fontos kérdésem lenne:

Hogyan lehet szépen forrasztani?

Az biztos, hogy kell hozzá egy jó páka, de mennyire jó? Egy pár ezer forintos megteszi? Meg van ez a forrsztó olaj, tapasztalataim szerint ez csodákra képes! De mi a helyzet egy TQFP -s tokozású chippel? Na főként erre lenék kíváncsi.

Ha van valakinek valami hasznos infója kérem ossza meg! :D

Köszi!
Hooligan01

Hozzászólás Szerző: Hooligan01 »

tqfp tokozással semmi gond, egyszerübb felforrasztani mint hinnéd.. :)

Páka: természetesen nem árt jó minőségü, pl. weller, ersa, metcal, stb. (én weller tcp-s használok már több mint 10 éve, itthonra megfelelő)

A titok nyitja: megfelelö folyasztószer használata(flux).
Ez lehet folyékony, ill. paszta/zselé állagú is, igazábol tökmind1.

A lényeg hogy fluxot használva forrasztáskor az ón csak a pad-alkatrészláb -on tapad meg, nem folyik össze. Beónozott pákacsucsot végighuzod pl a tqfp egyik oldalán, végig az összes lábon, és kész is. Nem több mint 1 másodperc..
Ha estleg valahol mégis zárlat keletkezne, egyszerüen el lehet távolitani flux és ónszivo harisnya segitségével.

persze mindezt gyakorolni kell, de nagy gond nem lehet belöle :)

A fentebb leirtak természetesen kb minden sürülábu alkatrész forrasztására igazak.
Avatar
herc1234
Bitfaragó
Hozzászólások: 459
Csatlakozott: 2007. február 9. péntek, 7:00

Hozzászólás Szerző: herc1234 »

Robert írta:Ez a terv, hogy ilyen osszerakos modulok legyenek. DE: en SMD-t preferralom, a hagyomanyos alkatreszekkel nagy szivasok birnak lenni...

Egy SMD paka (nalam Fahrenheit 28003-as van) ~9000 Ft. Lealabbis 1 eve ennyi a bolti ara. ez 150-450 fok szabalyozhato, tappal (24V-s), tartoval. 40W-s
Tartalekhegy ha kell (alt 3/4 evetr bit ki egy hegy) ~4-500 Ft...
Es szepen lehet forrasztani vele. Ennekem bevalt...
ezt olvastam valamelyik topicban ezért kérdezek:
pont ugyanilyen cumóm van imádtam amíg el nem romlott
(konstrukciós hibából adódóan rövidre lehet zárni a betét két szálát)
vettem bele másikat de nem fűt fel annyira amennyire kéne
help! vagy séma rajz vagy 5let
icket triac-ot kicseréletem semmi végigméregettem az összes ellenálást
ugyanaz
Help!
Avatar
Robert
Elektronbűvölő
Hozzászólások: 10191
Csatlakozott: 2005. december 9. péntek, 7:00

Hozzászólás Szerző: Robert »

Fűtőszál nem ugyanaz valószínűleg:(

Meglestem nálam:
A fűtőbetét 4.9...5.1 ohmos hidegen (ez a gyári, ami benne van).

A páka alján a Globizt International, debrecen van. Őket érdemes megkérdezni.
Ha a 24V megy rá direktbe a pákára, akkor tud (P=U^2/R=) 115W-t papíron.. A pákára 50W van írva. A kapcsolási rajza nincsen meg:(


A neten kutakodva a fűtőbetét száma: 28203-as. Ez viszont 8.1 ohmos...

Pákahegyek:
28921-es (0,5mm lekerekített végű)
28922-es (hegyes a vége)
28923-as (atm 3mm, 45 fokos lecsapott)
28924-es (2mm-es vájatos (?) - a kanalas helyett ajánlott, sűrűlábúhoz SMD-hez)
28925-os (nagy hőtartalákú, 0,5mm lekerekített)

Talán segítettem. ha van vmi rajzod, akkor a kitöltési tényezőt lehet növelni,és ezáltal melegedhet jobban a páka. ha jól rémlik - valahol olvastam - NE555-s IC van benne... És vezérelt a hőfok, nem szabályzott.
Avatar
herc1234
Bitfaragó
Hozzászólások: 459
Csatlakozott: 2007. február 9. péntek, 7:00

Hozzászólás Szerző: herc1234 »

na ettől féltem!
a gyári értéket nem ismertem de az új szál 8.1 tényleg
555 van benne igen
de sémám nincs hozzá
majd kifundálom mi csinálja a kitöltést
de legalább tudom mi a gyári szál étréke
bár vennék szivesen belevalót
Avatar
Robert
Elektronbűvölő
Hozzászólások: 10191
Csatlakozott: 2005. december 9. péntek, 7:00

Hozzászólás Szerző: Robert »

Rossz hírem van.
Ez a belevaló a cseredarab!

Szerintem ott az 555-s ICvel lehetett valami...
Nálam lehet hogy a huzamos használat miatt esett le az ellenállása (pár menet összeérhet). A készülék ~2 éves lehet már, és elég sokat van használva...
Avatar
herc1234
Bitfaragó
Hozzászólások: 459
Csatlakozott: 2007. február 9. péntek, 7:00

Hozzászólás Szerző: herc1234 »

Azért gyanakodtam erre mivel a zárlat után
még az eredeti müködött tovább (kicseréltem a szigetelést)
de aztán a drót a végén elszakadt a betéten.
És azóta ilyen.
Végigmértem az ellenállásokat kiforraszgatva kicseréltem a timert
akkor be is indult pontosan addig amíg össze nem raktam.
a drótok nem kontaktosak mert akkor a led nem is világítani vagy villogna.
Meguntam veszek inkább egy solomon állomást ahoz egy komplett páka
2000 ehez a betét meg 800.
esetleg ha valakit érdekel annak valamiért cserébe odaadom :-)
Avatar
Robert
Elektronbűvölő
Hozzászólások: 10191
Csatlakozott: 2005. december 9. péntek, 7:00

Hozzászólás Szerző: Robert »

A Solomonnál vigyázz arra, hogy mindenképp leválasztott legyen!
Nehogy a 220 legyen kinn a betétben.... Egy baleset. és világítani fogsz....
Avatar
Jano
Biztosítékgyilkos
Hozzászólások: 68
Csatlakozott: 2006. augusztus 27. vasárnap, 6:00

Hozzászólás Szerző: Jano »

A szép forrasztás titka a megfelelő hőmérséklet és a jó folyatószer.
Én fenyőgyantát használok, szerintem ez a legjobb.
A páka sem mellékes, de szerintem nincs akkora szerepe mint amit tulajdonítanak neki. Erre példa, hogy Cseh-szlovák gyártmányú "pillanat" pákával is beforrasztottam már TQFP-100-as tokozású M2560 százlábút.
Persze ez nem követendő példa de a kis WELLER EC2002 SMD pákával neki sem állnék, mert egyesével nem lehet beforrasztani a lábakat, az egyoldali lábak beforrasztásához pedig nem elég a páka teljesítménye.
Én a WELLER 50W-os pákáit ajánlanám mindenkinek, mert ezzel 1 perc alatt beforrasztható egy százlábú.
Ha megfelelő folyatószert (gyantát) használ az ember, akkor az ón csak ott tapad meg, ahol fém(láb) felület van. Ha nem megfelelő a szer, akkor összefolyik az ón a lábak között. Ha gyantát használunk, akkor egy kis gyanta felvitelével a lábakról egyszerűen lehúzható a páka hegyével a fölösleges ón. A titok itt a megfelelő hőmérséklet. Kezdőknél az szokott a baj lenni, hogy vagy túlfütött a páka és égetnek vele mindent, ami útba esik, vagy nem elég forró a páka és akkor taknyolás van, mert nincs meg az ón kellő "folyóssága" és tapadó képessége. Nincs két egyforma páka. Aki tökéletesen akar forrasztani annak ki kell tapasztalni a saját pákáját. Na tovább nem okoskodom, csak a tapasztalataim osztanám meg kezdő sorstársaimmal. Jelenleg 6 féle pákát használok és 30 éve elektronikázom - némi tapasztalat talán van.
Avatar
Robert
Elektronbűvölő
Hozzászólások: 10191
Csatlakozott: 2005. december 9. péntek, 7:00

Hozzászólás Szerző: Robert »

Minden ilyen tipp jöhet:).
Én még a hegy megfelelő kialakítását is felírnám valahova a listára.
Az ilyen 100lábúakhoz az ún. kanalas hegyet ajánlják.

Illetve gyantából van a flux (ez amolyan alkoholos előoldott) filctoll szerű gyanta.
Avatar
Jano
Biztosítékgyilkos
Hozzászólások: 68
Csatlakozott: 2006. augusztus 27. vasárnap, 6:00

Hozzászólás Szerző: Jano »

A pákahegynek én az egyeneseket ajánlom. Legyen egy 3-5mm-es egyenes szakasza, amivel oldalazva le lehet húzni a forrasztó ónt a 100lábúról. A kanalashoz nagy gyakorlat kell, az egyik haverom használja, de én kezdőknek nem ajánlom. Mindig forgatni kell, hogy a megfelelő felületi érintkezés meglegyen a forrasztandó felülettel. az egyenes sokkal egyszerűbb.
A gyantából a higítottak szerintem nem jók. Én egy Öreg Szaki bácsitól kaptam 15 éve egy NIVEA doboznyi rögös fenyőgyantát. Régen szíjhajtásoknál a szíjjak kenésére használták. Ha tud valaki ilyet szerezni ajánlom mindenkinek, mert tökéletes forrasztáshoz is. Nem kell sok belőle, nekem még megvan kb 80%-a, de takarékoskodom is vele. Ha beforrasztottam a 100 lábút vagy ilyen méretű egyéb dögöt, akkor denaturált szesszel lemosom a gyantás részeket és mintha gép forrasztotta volna úgy néz ki. A gyantás demszeszt egy külön pikszisbe tartom és panelkészítéskor, ha lefuttatom a panelt ónnal, elötte evvel a gyantás lötyivel lekenem és jól fut az ón a rézcsikokon. Nem szeretem a kémiai ónozót, mert egy idő után megfeketedik és valamilyen kémiai dolog bonyolódik - Robi tudja mi - ami nekem nem világos. A másik gond a kémiaival, hogy összeakad a "vasalós" paneltechnikával is. Valamilyen része a lézertintapornak a rézen marad és a kémiai ónozó rücskösen tapad fel és neheten forrasztható. Én a "vasalós" technikát használom és kezdőknek ezt jobban ajánlanám, mint a fotóst. Az előnye, hogy gyorsan egyszerűen elkészíthető. A hátrány nem a kis apró részleteknél jelentkezik, hanem a nagy "telefóliás" részeknél, mert nem fedi le a nagy felületeket rendesen. Én ezeket maratás elött át szoktam húzni STAEDTLER píros filctollal és már jó is. EAGLE-val tervezem a panelokat és egy erre a célra használt "lomis" HP 4L-el nyomtatom ki. Az M2560-hoz szoktam igy panelokat csinálni, tehát kis finom rajzolatokat jól lehet csinálni vele. A vasalás fortélyait 2 óra alatt ki lehet tapasztalni és kezdőknek szerintem tökéletes a módszer. Csak egy adalék: én ónózás után lefújom a panelt zöld színű akrillán lakkal. Ettől messzíről gyárinak néz ki a NYÁK és könnyen forrasztható is. Esetleg ha tud valaki dobozos, nem sprés akrillán lakk beszerzési forrást, az jelezhetné ebbe a rovatba.
Avatar
7kaz
Bitmanipulátor
Hozzászólások: 138
Csatlakozott: 2006. szeptember 26. kedd, 6:00

Hozzászólás Szerző: 7kaz »

Fluxot hol vesztek? Egyáltalán, milyet érdemes használni? A belinket videón használnak olyat, aminek a vége olyan, mint a kiemelőfilc hegye. Olyat szereznék, ha tudnám a beszerezhetőségét. Valaki tud ilyenről?
Hooligan01

Hozzászólás Szerző: Hooligan01 »

én meg azt az áttetsző, fecskendős tipust tudnám ajánlani, kb isten. :D

sajnos beszerezhetőségről nem tudok infot adni, "nekem csak ugy van" :D
Válasz küldése