DC motor vezérlés

Avatar
pkedvessy
Tranzisztorgyógyász
Hozzászólások: 198
Csatlakozott: 2006. január 1. vasárnap, 7:00

DC motor vezérlés

Hozzászólás Szerző: pkedvessy »

Sziasztok!

DC motor fordulatszámát és forgási irányát szeretném digitálisan vezérelni! A fordulatszám vezérlése gondolom PWM-el, de az irány változtatását hogyan lehetne megoldani? Gondolom a probléma hardveres megoldást igényelne...
Ebben szeretnék segítséget kérni!
Előre is köszönöm a válaszokat!
Avatar
SirLeslie
Pákabűvész
Hozzászólások: 247
Csatlakozott: 2005. április 14. csütörtök, 6:00

Re: DC motor vezérlés

Hozzászólás Szerző: SirLeslie »

pkedvessy írta:Sziasztok!
... de az irány változtatását hogyan lehetne megoldani? Gondolom a probléma hardveres megoldást igényelne...
Két nagyáramú egymorzés relével - lomex-ben százvalahány forintért lehet kapni már. Legalábbis ez a legegyszerűbb :lol:
Avatar
Robert
Elektronbűvölő
Hozzászólások: 10191
Csatlakozott: 2005. december 9. péntek, 7:00

Hozzászólás Szerző: Robert »

Irányváltás:
Tranzisztoros v. FET-es ún. hídkapcsolással.


A PWM alapon vigyázz, mert a motor eléggé induktívan visszarúg. Nálam a PWM frekvencia ~30...75Hz volt és a kitöltési tényező 0-100% között állítható. SW alapú lett a végéna PWM. A HW alapú jobb, kevesebb gond van vele.
A fordulatszámra vigyázz! Azt is mérni kell. erre a Hall elem vagy optikai jeladó javasolt. Terhelés alatt az áramfelvétel szépen megnő (pl. csavarozógépnél nálam ez a szabadonfutás-teljes terhelés közt ~40% emelkedés (1.5...2A->2,5...3A), de profi sok-kefés motor esetén (könnyebb szabályozni, de jóval drágább (>20eFt)) ez 0,8A->4,5A a változás!
Azért PWM - átlagos! áramerősség - fordulatszám függvény felvételésvel a jeladó megúszható.

PWM esetén az áramerősség tök jól alakul. A felfutó élnél induktívan megugrik az áramerősség, aztán beállna egy értékre, a lefutó él eseténa tekercs visszarúg és tök jó >150V fesztüskék jelennek meg. Azaz a védődiódát ne felejtsd el!

A jeladó helyett ún EFM jelet is lehet figyelni ez a tekercsek visszarugása a tápfesz. megszűnésekor.
Avatar
doncarlos
Bitmanipulátor
Hozzászólások: 131
Csatlakozott: 2007. október 14. vasárnap, 6:00

Hozzászólás Szerző: doncarlos »

Hello!

A következő lenne a kérdésem. ez egy modell autó szabályzója.
http://tamiyausa.com/product/item.php?product-id=45029

ebben található a következő fet:
http://pdfdata.datasheetsite.com/pdf1/R ... 0308AB.pdf

ezt kicserélhetném-e valamelyikre a következők közül?
http://www.irf.com/product-info/datashe ... rf3205.pdf
http://www.irf.com/product-info/datashe ... rl3803.pdf

az rcmodell forumán irták h valakinek sikerült valakinek nem. most ezért szeretnélek titeket is megkérdezni hogy mehet é?

Előre is köszi!
Avatar
szovhoz
Bitfaragó
Hozzászólások: 608
Csatlakozott: 2007. április 7. szombat, 6:00

Hozzászólás Szerző: szovhoz »

milyen motor? hány volt mennyi amper? mi h-bridge vel hajtjuk de fix sebességgel! pwm lehet a sebességet is szabályozni!
Avatar
doncarlos
Bitmanipulátor
Hozzászólások: 131
Csatlakozott: 2007. október 14. vasárnap, 6:00

Hozzászólás Szerző: doncarlos »

ez egy szabvány modell környezet. 7.2 v szabvány modell motorok csak különbőző erősségüek. ampert nem tudok. nem a vezérlés kell mert az adott hanem a 2 fetet ki lehet e cserélni. ez egy upgrade lenne.
Avatar
szovhoz
Bitfaragó
Hozzászólások: 608
Csatlakozott: 2007. április 7. szombat, 6:00

Hozzászólás Szerző: szovhoz »

pkedvessy-től kérdeztem volna?

az rc modellekhez mit sem konyítok
Hooligan01

Hozzászólás Szerző: Hooligan01 »

Ha jól sejtem akkor az rc-berkekben elhíresült "fet-tuning"-ról van itt szó :)

A lényeg a következő:
Az eredeti fetet olyanra cserélik le, ami alacsonyabb vezérlőfeszültségnél(gate to source) jobban kinyitja a fetet, így nagyobb áram tud folyni.

Ennek fényében az adatlapok "Typical Transfer Characteristics" grafikonjai magukért beszélnek... :)
Avatar
szovhoz
Bitfaragó
Hozzászólások: 608
Csatlakozott: 2007. április 7. szombat, 6:00

Hozzászólás Szerző: szovhoz »

amit választottál fetet annak nagyobb az (rds )on ja így jobban fog melegedni!
Válasz küldése