TIVEDA: VEDA előjelző ESPés GPS modul segítségével
TIVEDA: VEDA előjelző ESPés GPS modul segítségével
http://butykoltem.blog.hu/2016/08/25/ig ... _buntetest
Így előzd meg a büntetést!
2016.08.25. 10:00 Mr. Big
Ti megszoktátok már a VÉDA kapukat az utakon? Hogy jövet-menet figyelik mindent jól csináltok-e, nem telefonáltok, nem érintitek a záróvonalat, és azonnal megálltok, ha sárgára vált a jelzőlámpa? Hogy éjszaka sincs nyugalom, mert a vöröslő szemeikkel akkor is figyelnek?
A "szupertrafipaxok" tavaszi üzembe állítása környékén kezdett foglalkoztatni a gondolat, hogy lehetne építeni egy olyan olcsó eszközt, ami megbízhatóan figyelmeztet, ha közelükbe érek. Olyan készüléket szerettem volna:
aminek ára 5000 forintot nem haladja meg
amivel nem kell foglalkozni, az jármű bekapcsolásával automatikusan elindul
ami nincs szem előtt, nem kell ki- beszálláskor le- és felszerelnem
A radar detektorok komplikált és nem is túl megbízható megoldásnak tűnnek számomra, ezzel nem akartam hát vacakolni. Szerencsére azonban a VÉDA kapuk nem nagyon mozognak, így ha a pozíciónk megvan, akkor lehet figyelmeztetni.
A legolcsóbb komplett modul amit találtam a V.KEL VK2828U7G5LF, nagyjából 2400Ft-ért. Praktikus, hogy 3,3V-ról is működik, így minden további nélkül összekapcsolható ESP8266-al. Bár a wifire autóban nincs túl sok szükség, praktikus, hogy ezáltal vezeték nélkül frissíthető a késztermék, ami végül a TIVEDA nevet kapta.
Így előzd meg a büntetést!
2016.08.25. 10:00 Mr. Big
Ti megszoktátok már a VÉDA kapukat az utakon? Hogy jövet-menet figyelik mindent jól csináltok-e, nem telefonáltok, nem érintitek a záróvonalat, és azonnal megálltok, ha sárgára vált a jelzőlámpa? Hogy éjszaka sincs nyugalom, mert a vöröslő szemeikkel akkor is figyelnek?
A "szupertrafipaxok" tavaszi üzembe állítása környékén kezdett foglalkoztatni a gondolat, hogy lehetne építeni egy olyan olcsó eszközt, ami megbízhatóan figyelmeztet, ha közelükbe érek. Olyan készüléket szerettem volna:
aminek ára 5000 forintot nem haladja meg
amivel nem kell foglalkozni, az jármű bekapcsolásával automatikusan elindul
ami nincs szem előtt, nem kell ki- beszálláskor le- és felszerelnem
A radar detektorok komplikált és nem is túl megbízható megoldásnak tűnnek számomra, ezzel nem akartam hát vacakolni. Szerencsére azonban a VÉDA kapuk nem nagyon mozognak, így ha a pozíciónk megvan, akkor lehet figyelmeztetni.
A legolcsóbb komplett modul amit találtam a V.KEL VK2828U7G5LF, nagyjából 2400Ft-ért. Praktikus, hogy 3,3V-ról is működik, így minden további nélkül összekapcsolható ESP8266-al. Bár a wifire autóban nincs túl sok szükség, praktikus, hogy ezáltal vezeték nélkül frissíthető a késztermék, ami végül a TIVEDA nevet kapta.
Re: TIVEDA: VEDA előjelző ESPés GPS modul segítségével
Forráskód:
https://github.com/mrbig/tiveda/
https://github.com/mrbig/tiveda/
Nincs meg a kellő jogosultságod a hozzászóláshoz csatolt állományok megtekintéséhez.
http://www.tavir.hu - a gazda
Re: TIVEDA: VEDA előjelző ESPés GPS modul segítségével
Nem értem.
milyen feszültségen, áramon megy ez a kék LED?
A kék LED adatlapja szerint a 20mA és 3.2V kell az üzemszerű működéshez
az ellenálláson folyő áram:
I=U/R=(5V-3.2V)/100R=0,018A=18mA
ugyanez a piros lednél:
I=U/R=(3.3V-2V)/68R=0.019A=19mA
A specifikáció szerint a GPIO lábak terhelhetősége max 12mA
nem sok ez egy kicsit?
(a LED adatok a lomex-nél megtalható adatlapokból származnak)
milyen feszültségen, áramon megy ez a kék LED?
A kék LED adatlapja szerint a 20mA és 3.2V kell az üzemszerű működéshez
az ellenálláson folyő áram:
I=U/R=(5V-3.2V)/100R=0,018A=18mA
ugyanez a piros lednél:
I=U/R=(3.3V-2V)/68R=0.019A=19mA
A specifikáció szerint a GPIO lábak terhelhetősége max 12mA
nem sok ez egy kicsit?
(a LED adatok a lomex-nél megtalható adatlapokból származnak)
Re: TIVEDA: VEDA előjelző ESPés GPS modul segítségével
Sikerül a modult túlterhelni.
Ha 12 mA a terhelhetőség, akkor a szórások, és a biztonsági tartalék miatt legyen 10mA.
Mellékelve adattábla. Az utolsó oldalon:
Forward Voltage - Current:
2.5V-nál kezd nyitni, 3V-nál 7mA, 3.5V-nál 20mA.
Nálad a választott 10mA-nél ~3.2V.
Legyen a LED szórása miatt 3.0V.
A modulod 3.3V-os és a LED-et is erről járassuk.
Így az ellenállás értéke: (3.3V - 3.0V) / 7mA = 0.3/ 0.007 = 428 Ohm. Ez az ellenállássorból kikeresve: 390 ohm vagy 470 ohm.
12mA felett megsütöd hosszútávon az ESP chipet. Ahogy az AVR esetén is: 25mA/lábat ne haladd meg, és a 160mA/port és 200mA/betáp láb.
A kérdésed alapján: De, sok.
Vegyél szűk sugárzási tartományú LEDet - kisebb árammal is megvan szemből a kellő fényerő.
Amúgy meg kellene egy megvilágítás függő fényerőszabályzás is: nappal éppen látod - éjjel vakít. És a kék ráadásul zavaró, mert a szem nem tud ráfókuszálni....
Ha 12 mA a terhelhetőség, akkor a szórások, és a biztonsági tartalék miatt legyen 10mA.
Mellékelve adattábla. Az utolsó oldalon:
Forward Voltage - Current:
2.5V-nál kezd nyitni, 3V-nál 7mA, 3.5V-nál 20mA.
Nálad a választott 10mA-nél ~3.2V.
Legyen a LED szórása miatt 3.0V.
A modulod 3.3V-os és a LED-et is erről járassuk.
Így az ellenállás értéke: (3.3V - 3.0V) / 7mA = 0.3/ 0.007 = 428 Ohm. Ez az ellenállássorból kikeresve: 390 ohm vagy 470 ohm.
12mA felett megsütöd hosszútávon az ESP chipet. Ahogy az AVR esetén is: 25mA/lábat ne haladd meg, és a 160mA/port és 200mA/betáp láb.
A kérdésed alapján: De, sok.
Vegyél szűk sugárzási tartományú LEDet - kisebb árammal is megvan szemből a kellő fényerő.
Amúgy meg kellene egy megvilágítás függő fényerőszabályzás is: nappal éppen látod - éjjel vakít. És a kék ráadásul zavaró, mert a szem nem tud ráfókuszálni....
Nincs meg a kellő jogosultságod a hozzászóláshoz csatolt állományok megtekintéséhez.
http://www.tavir.hu - a gazda
Re: TIVEDA: VEDA előjelző ESPés GPS modul segítségével
A kérdés az volt, hogy lehet-e hosszútávon üzembiztos működése ennek a kütyünek?
megnéztem az eredeti kék LED adatlapját
eszerint a 10 mA-hez kb 2.95V-os feszültség tartozik. és egyharmad fényerő.
ha jól megnézed, a kék ledek 5V-ra vannak kötve, és a másik lábat húzza le LOW állásba a led begyujtásakor.
(mintha open collectoros kimenet lenne)
tehát akkor az előtét ellenállásnak a méretezése a következő lenne:
R=Utáp-Ufw)/Ifw= (5V-2.95V)/10mA= 0.205kOhm= 205 Ohm
ehelyett van az eredeti kapcsolásban 100 Ohm.
a piros led esetében a 10mA-es áramhoz 2.05V tartozik és kb fél fényerő
itt a 3.3V-ra van kötve a led, és a másik lábat húzza le LOW állásba a led begyujtásakor.
R=(Utáp-Ufw)Ifw= (3.3V-2.05V)/10mA= 0.125kOhm= 125Ohm
ehelyett van az eredeti kapcsolásban 68 Ohm.
mindkét esetben kb a fele a tényleges érték a számítottnak.
már azt is néztem, hátha szoftverben csinált valami varázslást, mint pl aszimmetrikus kitöltési tényező,
de amennyire én láttam, ez teljesen szimmetrikus 50%os jel lesz
mennyi ideig bírhatja az esp modul?
ui: Róbert! ne kerüljön át a téma a Hardware topicba?
megnéztem az eredeti kék LED adatlapját
eszerint a 10 mA-hez kb 2.95V-os feszültség tartozik. és egyharmad fényerő.
ha jól megnézed, a kék ledek 5V-ra vannak kötve, és a másik lábat húzza le LOW állásba a led begyujtásakor.
(mintha open collectoros kimenet lenne)
tehát akkor az előtét ellenállásnak a méretezése a következő lenne:
R=Utáp-Ufw)/Ifw= (5V-2.95V)/10mA= 0.205kOhm= 205 Ohm
ehelyett van az eredeti kapcsolásban 100 Ohm.
a piros led esetében a 10mA-es áramhoz 2.05V tartozik és kb fél fényerő
itt a 3.3V-ra van kötve a led, és a másik lábat húzza le LOW állásba a led begyujtásakor.
R=(Utáp-Ufw)Ifw= (3.3V-2.05V)/10mA= 0.125kOhm= 125Ohm
ehelyett van az eredeti kapcsolásban 68 Ohm.
mindkét esetben kb a fele a tényleges érték a számítottnak.
már azt is néztem, hátha szoftverben csinált valami varázslást, mint pl aszimmetrikus kitöltési tényező,
de amennyire én láttam, ez teljesen szimmetrikus 50%os jel lesz
mennyi ideig bírhatja az esp modul?
ui: Róbert! ne kerüljön át a téma a Hardware topicba?
Nincs meg a kellő jogosultságod a hozzászóláshoz csatolt állományok megtekintéséhez.
Re: TIVEDA: VEDA előjelző ESPés GPS modul segítségével
Kapcsolási rajzot nem néztem, elméleti okfejtés volt. Amúgy a 3.3V-os modul kimenetet nem, illik 5V-ra kötött LEDet kapcsolni.
Mondjuk poén:
Ha LOW a kimenet, akkor a 5V és a láb közt van 5V.
Ha HIGH a kimenet, akkor a 5V és a láb közt van 5V-3.3V = 1.7V.
Érdekes .
De inkább ekkor úgy szokták ha mindenképp 5V-ra kell kötni a LED-et:
Kimenet LOW : LED ON
Bemenet és nincs felhúóellenállás sem: LED OFF.
A lábon az 5V helyett 5V-2.95V mérhető maximum. Azaz a 3.3V-os lábon nem 5V-ot küldesz be (lásd: 5V toleráns a chip vagy sem kérdésköre : viewtopic.php?f=46&t=1908&p=32714 ).
De tényleg, ha 5Vra kötöd a LEDet, akkor a szükséges ellenállás:
(5V-2.95V)/10mA -> 205 ohm. A 100 ohmos ellenállással túlterheled a lábat!
Piros LED esetén szintén túlterheled a 68 ohmmal!
Bizonytalan, túlhajtott eszközt még _hobbiprojektként sem_. Nem tudod mit okoz még az ESP chip más részein....
Maradjon itt a téma, hiszen egy adott alkalmazást jár körbe. Esetleg egy árnyék téma legyen belőle és két helyen jelenjen meg?
Mondjuk poén:
Ha LOW a kimenet, akkor a 5V és a láb közt van 5V.
Ha HIGH a kimenet, akkor a 5V és a láb közt van 5V-3.3V = 1.7V.
Érdekes .
De inkább ekkor úgy szokták ha mindenképp 5V-ra kell kötni a LED-et:
Kimenet LOW : LED ON
Bemenet és nincs felhúóellenállás sem: LED OFF.
A lábon az 5V helyett 5V-2.95V mérhető maximum. Azaz a 3.3V-os lábon nem 5V-ot küldesz be (lásd: 5V toleráns a chip vagy sem kérdésköre : viewtopic.php?f=46&t=1908&p=32714 ).
De tényleg, ha 5Vra kötöd a LEDet, akkor a szükséges ellenállás:
(5V-2.95V)/10mA -> 205 ohm. A 100 ohmos ellenállással túlterheled a lábat!
Piros LED esetén szintén túlterheled a 68 ohmmal!
Bizonytalan, túlhajtott eszközt még _hobbiprojektként sem_. Nem tudod mit okoz még az ESP chip más részein....
Maradjon itt a téma, hiszen egy adott alkalmazást jár körbe. Esetleg egy árnyék téma legyen belőle és két helyen jelenjen meg?
http://www.tavir.hu - a gazda
Re: TIVEDA: VEDA előjelző ESPés GPS modul segítségével
Megkérdeztem Mr.Biget.
azt mondta, hogy a GPIO lábaknak kétféle terhelhetősége van,
és a nyelő irányú áram (open drain mód: táp és a GPIO között a led) nagyobb lehet, mint 12mA (source mód: GPIO és a gnd között a led)
és ezért méretezte 20mA alá egy picivel a ledek áramát
http://bbs.espressif.com/viewtopic.php?t=139
megint egy nem dokumentált feature, mint az 5V tolerancia.
azt mondta, hogy a GPIO lábaknak kétféle terhelhetősége van,
és a nyelő irányú áram (open drain mód: táp és a GPIO között a led) nagyobb lehet, mint 12mA (source mód: GPIO és a gnd között a led)
és ezért méretezte 20mA alá egy picivel a ledek áramát
http://bbs.espressif.com/viewtopic.php?t=139
Re: GPIO Maximum current Imax
Post by Espressif_Kelly » Fri Jan 30, 2015 11:51 am
Dear Sir,
1.12mA here refers to the source current and sink current is greater than 12mA.
2.12mA is for per pin and each pin is the same.
3. Drive capacity current of all GPIO pins total can be 16 x 12 mA.
Thanks for your interests in ESP8266EX!
nincs egy kicsi deja vu érzésed?The sink current of GPIO is about 20mA.
megint egy nem dokumentált feature, mint az 5V tolerancia.
Re: TIVEDA: VEDA előjelző ESPés GPS modul segítségével
Az adatlapnak hiszek, belső ilyen-olyan infoknak inkább nem.
Majd ha bejön a következő verzióba, akkor építem be a tervezési irányelvek közé,...
Az AVR esetén is áramgenerátoros módba megy át 40mA felett (és a fesz esik). Az adatlap nem írja és így nem is szabad rá tervezni...
Majd ha bejön a következő verzióba, akkor építem be a tervezési irányelvek közé,...
Az AVR esetén is áramgenerátoros módba megy át 40mA felett (és a fesz esik). Az adatlap nem írja és így nem is szabad rá tervezni...
http://www.tavir.hu - a gazda
Re: TIVEDA: VEDA előjelző ESPés GPS modul segítségével
amikor egy dolog beindul...
Kijelzőt a TIVEDára
Kijelzőt a TIVEDára
Tegnap kaptam ezt a kis videót, ahol egyik olvasóm mutatja meg, hogy kis átalakítással akár egy OLED kijelző is ráköthető a TIVEDára, ami így már a pontos sebességet és időt is ki tudja jelezni.
Re: TIVEDA: VEDA előjelző ESPés GPS modul segítségével
ESP8266 (E12-E) with OLED via I2C using this library: https://github.com/somhi/ESP_SSD1306
iic kommunikáció, módosított adafruit library és demo
iic kommunikáció, módosított adafruit library és demo
Re: TIVEDA: VEDA előjelző ESPés GPS modul segítségével
a kijelzésen kell még dolgozni egy kicsit, ez a képernyőtörlés/újrafestés szerintem kifejezetten zavaró vezetés közben
Re: TIVEDA: VEDA előjelző ESPés GPS modul segítségével
szerintem az a kamera és a display képfrissítése közötti "interfrencia" a videóban
láttam ezt az aranyos displayt működés közben, animáció közben sem látszik a képfrissülés.
a kijelzésről:
de én inkább egy nagy fontot használnék a sebességkijelzésre, pl 199,9 formában
a felső sárga részben pedig a veda távolsága és a megengedett sebesség villoghatna (ha gáz van)
nem olyan nagy ez a kicsike, hogy a Háború és béke mindkét kötetét kiírathatnánk rá...
a fenebb linkelt ESP_SSD1306 könyvtáron még azért faragni kell, mert somhi az esp porton -iic kommunikáción kívül minden sallangot benne hagyott az eredeti Adafruit féle libraryből. pl az Adás splash képet is!
tehát nem éppen memóriatakarékos megoldás. (MÉG!)
láttam ezt az aranyos displayt működés közben, animáció közben sem látszik a képfrissülés.
a kijelzésről:
de én inkább egy nagy fontot használnék a sebességkijelzésre, pl 199,9 formában
a felső sárga részben pedig a veda távolsága és a megengedett sebesség villoghatna (ha gáz van)
nem olyan nagy ez a kicsike, hogy a Háború és béke mindkét kötetét kiírathatnánk rá...
a fenebb linkelt ESP_SSD1306 könyvtáron még azért faragni kell, mert somhi az esp porton -iic kommunikáción kívül minden sallangot benne hagyott az eredeti Adafruit féle libraryből. pl az Adás splash képet is!
tehát nem éppen memóriatakarékos megoldás. (MÉG!)
Re: TIVEDA: VEDA előjelző ESPés GPS modul segítségével
a MrBig által használt ''EventManager" rendszerről/programról van valakinek tapasztalata?
Re: TIVEDA: VEDA előjelző ESPés GPS modul segítségével
a MrBig által használt ''WifiManager" rendszerről/programról van valakinek tapasztalata?
Re: TIVEDA: VEDA előjelző ESPés GPS modul segítségével
az utánépítők kedvéért:
a javított kapcolási rajz:Mr. Big 2016.09.15. 16:35:31
visszanéztem a kódot, és kiderült, hogy nem a D3-on van a csipogó, hanem a D2-n. A cikkben jó a leírás a fritzing ábra viszont hibás.
Elnézést, este javítom a rajzot.
Nincs meg a kellő jogosultságod a hozzászóláshoz csatolt állományok megtekintéséhez.