Fűtés szabályozó autóba fejlesztése

Az AVR chipek demoboard-ja, és ennek kínkeserves tapasztalatai...
ierdelyi
DrótVégénSzéndarab
Hozzászólások: 18
Csatlakozott: 2014. november 14. péntek, 14:06

Fűtés szabályozó autóba fejlesztése

HozzászólásSzerző: ierdelyi » 2016. december 2. péntek, 18:16

Sziasztok!

Elkezdtem egy fejlesztést és ezt a topicot találtam a legközelebbinek, hogy megosszam, illetve a tapasztaltabbaktól segítséget kérjek. (remélem jó helyre kategorizáltam, de nyugottan tedd át Robert ha találsz neki jobb helyet).

A megoldás egy autóba való, 220V-ról üzemelő állófűtés megoldást vezérelne hőmérővel, néhány relével és két irányú betáplálással (utóbbi még csak terv, de akkor már kerüljön bele). Az egész GSM vezérléssel indítható és előre meghatározott ideig vagy hőmérsékletig üzemelteti a fűtőelemeket, majd kikapcsolja azokat végül önmagát is.

A GSM modult a fogyasztás miatt nem terveztem bele, azt egy külső ipari GSM doboz végzi el és kapcsolja a relét ami pedig kapcsolja az Arduniot.

Csatoltam egy logikai felépítést és egy fizikai vezetékelési tervet is. (sajnos a tervezőben nem találtam sok elemet, mint pl a DS18B20 hőmérőt sem).
Mi a véleményetek? Működhet ez így?

Amit még nem találtam ki, hogy miként lehetne érzékelni, hogy melyik bemeneten (hálózat, inverter) van feszültség. (?)
Nincs meg a kellő jogosultságod a hozzászóláshoz csatolt állományok megtekintéséhez.

Avatar
agopet
DrótVégénSzéndarab
Hozzászólások: 17
Csatlakozott: 2008. október 16. csütörtök, 6:00
Tartózkodási hely: 1165 Bökényföldi út 23/A.

Re: Fűtés szabályozó autóba fejlesztése

HozzászólásSzerző: agopet » 2016. december 5. hétfő, 21:26

Szerintem nagyon jó a közölt terv. Nehogy megharagudj, megmozgatta a fantáziámat, ezért írok.
A tápforrást optikai csatolóval tudnád biztonsággal ellenőrizni, de úgyis csak akkor látod a visszajelzést, ha ott vagy mellette. Akkor meg két lámpácska is elég. Ha van akkutöltőd, akkor egyszerűen tápláld a folyamatosan töltött akkuról, és így nem fog zavarni, ha elmegy a 230 V, nem kell átkapcsoló. Én eddig mindig kicsi USB adapterrel tápláltam a "készülékemet", ami egy programozható termosztát a 18B20 hőmérővel (de csak eggyel, kettőt még egyszerre nem próbáltam). A 230 V-ot SSD-vel kapcsoltam, és az vezérli a gázzsámolyt, ami vizet forral, illetve tart állandó hőmérsékleten.
Tisztelettel most kötözködöm is egy kicsit: biztos, hogy kettős táplálás kell ehhez a nagy energia-igényű feladathoz? Ha nincs meg a 230 V, aggregátorral akarsz fűteni? Lehet, hogy egy intelligens vezérlést megérdemel maga a tápellátás vezérlése, és utána fejleszd a célfeladatokat! A költségek között a vezérlés a legkisebb. Nagyon sok sikert kívánok!

ierdelyi
DrótVégénSzéndarab
Hozzászólások: 18
Csatlakozott: 2014. november 14. péntek, 14:06

Re: Fűtés szabályozó autóba fejlesztése

HozzászólásSzerző: ierdelyi » 2016. december 12. hétfő, 0:26

A kettős tápellátás arra szolgál(na), hogy alapból hálózatról üzemel a fűtés, de ha olyan helyen vagyok ahol nincs hálózat, ott egy akku+inverter venné át a szerepet. Ahhoz, hogy az utóbbi is vezérelhető legyen (csak vezértlésre kapcsol be az inverter). Illete ha inverterről üzemel, akkor csak az egyik fűtés kapcsol be. Így kell a két bemenet, hogy tudjam melyik tápról üzemel, ennek megfelelően kapcsolom mindkét vagy csak az egyik fűtést. Lehet,, hogy nem építem meg, de a tervbe belefér.

Most elkészítettem egy másik progival a board és nyáktervet is. Még nagyon tanulom, elég sokáig tart(ott).
A relép vezérlését egy ULN2003 chip vette át. Belekerült egy 12V->5V stabIC is illetve egy hőmérő. (DS18B20).

A "Power relay" nevű relé szerepe annyi, hogy a GSM modul hívás esetén 8 mp-ig tudja zárni a saját reléjét. Azaz eddig ad tápot az Arduino-nak, ami a boot után rögtön zárja a "Power relay"-t és így a 8mp letelte után is kap tápot az Arduino. Innentől kezdve az Arduino saját logikája mentén működik, majd ha végzett, akkor elengedi a relét és ki is kapcsol.

Picit úgy érzem, hogy nyakatekert a logika, de most nem jut jobb az eszembe:)

Az ULN2003 chip közös relé kimenete (comm) az ráköthető a GND-re?
A hálózati áram esetében elég az egyik vezetéket relézni?
Elvileg egyszerre nem lesz inverter+hálózati feszültség, ebből nem lesz gond.
Nincs meg a kellő jogosultságod a hozzászóláshoz csatolt állományok megtekintéséhez.

ierdelyi
DrótVégénSzéndarab
Hozzászólások: 18
Csatlakozott: 2014. november 14. péntek, 14:06

Re: Fűtés szabályozó autóba fejlesztése

HozzászólásSzerző: ierdelyi » 2016. december 12. hétfő, 0:27

Most látom a vezérlő IC be és kimeneteit nem jól kötöttem be, azt majd javítom...

Avatar
agopet
DrótVégénSzéndarab
Hozzászólások: 17
Csatlakozott: 2008. október 16. csütörtök, 6:00
Tartózkodási hely: 1165 Bökényföldi út 23/A.

Re: Fűtés szabályozó autóba fejlesztése

HozzászólásSzerző: agopet » 2016. december 12. hétfő, 15:04

Köszönöm a bizalmat, elmondom a véleményemet, fogadd fenntartással:
A COMM ráköthető szerintem a GND-re, de teljesen külön vezetékkel kösd a tápegységhez, hogy a relék árama és impulzusa ne zavarhasson.
A hálózatnál nem biztosíthatod, hogy mindig csakis a fázis legyen kapcsolva. Ezért ha gyengeáramot is használsz, feltétlenül mindkét vezetéket szakítsd meg! Pláne, ha magára hagyod a szerkezetet, és autóba vezeted a fűtést. Vagy a fűtést már félvezető relével kapcsold, ami biztosítja a leválasztást (ha jó a gyártmány...).
Ne vedd zokon a megjegyzésemet, még egyet kötözködöm: ilyen közel nem tenném a mágneses tereket a processzorhoz. Magát a félvezetőt vasdobozba, árnyékolással, hidegített vezetékekkel szerelném, erős drótokkal, mert az indukált zajoktól nagyon félek. Válaszd külön a reléket és a processzort!
A tápellátás pedig úgy jó, ahogy leírtad. Én egyszerűsíteném, de azzal nem valósulna meg az, amit Te tervezel (a csökkentett fűtés), tehát igenis jó, ha a tervben benne van.
Nagyon-nagyon jó az ötlet és az elképzelés! Üdv: agopet

ierdelyi
DrótVégénSzéndarab
Hozzászólások: 18
Csatlakozott: 2014. november 14. péntek, 14:06

Re: Fűtés szabályozó autóba fejlesztése

HozzászólásSzerző: ierdelyi » 2016. december 17. szombat, 12:57

Köszönöm, pont az ilyen ökölszabályokra van szükségem, mert nincs benne tapasztalatom.
Első körben összeraktam a kisfesz részt, az szépen működik is.

Mit jelent a "hidegített vezeték" ?

Avatar
agopet
DrótVégénSzéndarab
Hozzászólások: 17
Csatlakozott: 2008. október 16. csütörtök, 6:00
Tartózkodási hely: 1165 Bökényföldi út 23/A.

Re: Fűtés szabályozó autóba fejlesztése

HozzászólásSzerző: agopet » 2016. december 17. szombat, 13:51

Rengeteg olyan szabály van. ami kőkemény tapasztalatok alapján született. Nem mindig egyértelműek. Ilyen a hidegítés is: a vezetéken forró zavarjelek szaladnak, ezeket kondenzátorokkal HIDEGÍTENI lehet/kell, ha egyébként ez megengedhető. Nyilván hangfrekvenciás jelet mikrofarádokkal nem hidegítünk, de 10 nanofarád LESZEDI a rádiófrekvenciás zavarjeleket (ld tápegység kimenete). A drót mint antenna felszed (szinte biztosan) rádiójeleket (pl. egy nagyáramú trafó is termel egész hasonlót). Ezért minden vezeték, ami kimegy az árnyékolt házból, megfelelő hidegítést kaphat. Nem igazán egyszerű, mert egy antennaerősítő kivezetéseit nyilván egész másképp hidegíthetem, mint egy tápegységét.
Tényleg működik? Felhívod telefonon, és bekapcsol a fűtés? Annyi ideig, amennyire beállítod? Nem semmi, na! Köszönettel: agopet

ierdelyi
DrótVégénSzéndarab
Hozzászólások: 18
Csatlakozott: 2014. november 14. péntek, 14:06

Re: Fűtés szabályozó autóba fejlesztése

HozzászólásSzerző: ierdelyi » 2016. december 20. kedd, 15:46

A GSM relét jelenleg egy mikrokapcsolóval helyettesítettem, de így természetesen működik. :) Van még benne két hőmérő és egy LCD kijelző is, illetve a két 5V-os relé.

A javaslatodnak megfelelően különválasztottam az erősáramú részt és a processzort/gyengeáramú részt. A kettőt egy rövid szalagkábellel lehet majd összekötni.
Igazóából ha látnám a GSM modul fogyasztását, akkor elképzelhető, hogy azt is hozzátenném és nem külső eszközzel oldanám meg, de tapasztalat hiányában lehet hogy marad a próba.

Hamarosan töltök fel konkrét rajzokat is, csak elég lassan haladok vele. A nyák tervezés szerintem egy külön szakma:) A fritzing-el próbálom, de hamarabb megrajzolnám kézzel a relét és a csatlakozókat mint ezzel.. Ahogy készül, osztom majd.

Avatar
agopet
DrótVégénSzéndarab
Hozzászólások: 17
Csatlakozott: 2008. október 16. csütörtök, 6:00
Tartózkodási hely: 1165 Bökényföldi út 23/A.

Re: Fűtés szabályozó autóba fejlesztése

HozzászólásSzerző: agopet » 2016. december 20. kedd, 16:16

Nagyon örülök, hogy szépen működik. Ha nem tervezel sokszor nyákot, javaslom az ExpressPCB alkalmazását. CAD-ezni szoktál? Az ExpressSCH alatt rajzolható a kapcsolás, amit szinte kézzel (mindenképp sűrű beavatkozással) megterveztethetsz a PCB nevűvel, és ez ellenőriz, meg ilyenek. Nem a nagyon profi, de ingyenes és egyszerű (?!). De amibe már beleszoktál, az a legjobb.
Ennyi, és gratulálok, és irigyellek egy kicsit. agopet


Vissza: “AVR és fejlesztőlemeze”

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég