Forrasztás
Lemosni, először szódabikarbóna oldattal, majd deszt. vízzel, végül denaturált szesszel....
De a ZnCl2 alapút el kellene felejteni gyorsan... mondjuk 1 év a meghalási ideje a panelnak, ha nem mosod le és min 20 mil-es vonalaid vannak...
Nálam fenyőgyantás ón, filctoll szerű flux, illetve ún. kolofoniumgyanta (gyak. fenyőgyanta) van. Fontos! A kolofoniumgyanta az tömbös! ezt den.szeszben oldd fel, vagy a legjobb, ha ún. pasztás kolófóniumgyantát próbálsz venni. Ritkább, de néha megcsíphető.
Fahrenheit-nek is is van...
Amit legutóbb gyűjtöttem be:
"Pasta do lutowania" waga netto 35g
Termopasty (AG Termopasy) gyártja (Lengyelo.)
350 fokosnak írja magát.
A doboza, mint a régi cipőboxos doboz .
A 10 g ami elfogyott, az ~3 év alatt fogyta el magát...
A cinkkloridosat félreraktam... Jó lesz az ónbádogra, ha majd ereszcsatornát kell csinálni....
De a ZnCl2 alapút el kellene felejteni gyorsan... mondjuk 1 év a meghalási ideje a panelnak, ha nem mosod le és min 20 mil-es vonalaid vannak...
Nálam fenyőgyantás ón, filctoll szerű flux, illetve ún. kolofoniumgyanta (gyak. fenyőgyanta) van. Fontos! A kolofoniumgyanta az tömbös! ezt den.szeszben oldd fel, vagy a legjobb, ha ún. pasztás kolófóniumgyantát próbálsz venni. Ritkább, de néha megcsíphető.
Fahrenheit-nek is is van...
Amit legutóbb gyűjtöttem be:
"Pasta do lutowania" waga netto 35g
Termopasty (AG Termopasy) gyártja (Lengyelo.)
350 fokosnak írja magát.
A doboza, mint a régi cipőboxos doboz .
A 10 g ami elfogyott, az ~3 év alatt fogyta el magát...
A cinkkloridosat félreraktam... Jó lesz az ónbádogra, ha majd ereszcsatornát kell csinálni....
A ZnCl2 H2O hatására sósavat dob ki magából.
Valahogy kb. a folyamat. ZnCl2 elhidrilozál, és az egész holminak a kémhatása savas lesz/marad. A réz ami CuO-vá alakulna a ZnCl2 + H2O hatására CuCl2 illetve Zn-oxid-hidroxid vegyületté alakul, ami persze Cl- -t is tartalmazhat...
A CuCl2 meg persze az ónt illetve a Bi/Sn/Pb-vel elreagál (lsd. redukálósor), azaz a CuCl2+Sn->SnCl2+Cu....
És innentől az elektronika lábai eltűnnek...
Ja a ZnCl2 só nedvszívó, így szeret elfolyósodni. Az edényt jól be kell zárni!
Valahogy kb. a folyamat. ZnCl2 elhidrilozál, és az egész holminak a kémhatása savas lesz/marad. A réz ami CuO-vá alakulna a ZnCl2 + H2O hatására CuCl2 illetve Zn-oxid-hidroxid vegyületté alakul, ami persze Cl- -t is tartalmazhat...
A CuCl2 meg persze az ónt illetve a Bi/Sn/Pb-vel elreagál (lsd. redukálósor), azaz a CuCl2+Sn->SnCl2+Cu....
És innentől az elektronika lábai eltűnnek...
Ja a ZnCl2 só nedvszívó, így szeret elfolyósodni. Az edényt jól be kell zárni!
- ampervadasz
- Bitmanipulátor
- Hozzászólások: 119
- Csatlakozott: 2008. január 19. szombat, 7:00
Cipőpaszta!
Üdv elektronika Istenei!
Egy tapasztalatomat szeretném veletek megosztani SMD alkatrészek forrasztásával kapcsolatban. Én minden esetben fenyőgyanta-denszesz keveréket használok (használtam) a forrasztás tökéletes megvalósítására. Viszont már régóta szemeztem a Lomex-ban igen olcsón kapható forrasztópasztával. Nosza neki, vettem is egyet az egyik rendelésemkor.
Egy gubanc adódott csak!
Hogyan kell használlni?
No.1:
Sebaj! Fülpuci elő, pasztába bele, nyákra pad-ekte szépen ráken. Alkatrész rá, mehet a forrasztás. Így jó, csakhát a félrerakott fülpucoló mindent összemázgált. Új terv kellett!
No.2:
Panel kimarat, alkatrész rá csupaszon, majd a forrasztóónt mártogattam a pasztába. Terv bevált, forrasztás tökéletes.
Mindkét eset után a panelt alaposan le kell mosni, biztos ami biztos
Hátulütője: Egyik nap irány a műhely, izzítom a pákám, alkatrészek előkészítve, panel csilli-villi, ón már a kezemben, paszta sehol...
Kis idő múlva kiderítettem, hogy nagyanyám elhasználta cipőbox gyanánt...
A kérdésem a következő! Valójában hogyan kell ezeket a pasztákat használni?
Egy tapasztalatomat szeretném veletek megosztani SMD alkatrészek forrasztásával kapcsolatban. Én minden esetben fenyőgyanta-denszesz keveréket használok (használtam) a forrasztás tökéletes megvalósítására. Viszont már régóta szemeztem a Lomex-ban igen olcsón kapható forrasztópasztával. Nosza neki, vettem is egyet az egyik rendelésemkor.
Egy gubanc adódott csak!
Hogyan kell használlni?
No.1:
Sebaj! Fülpuci elő, pasztába bele, nyákra pad-ekte szépen ráken. Alkatrész rá, mehet a forrasztás. Így jó, csakhát a félrerakott fülpucoló mindent összemázgált. Új terv kellett!
No.2:
Panel kimarat, alkatrész rá csupaszon, majd a forrasztóónt mártogattam a pasztába. Terv bevált, forrasztás tökéletes.
Mindkét eset után a panelt alaposan le kell mosni, biztos ami biztos
Hátulütője: Egyik nap irány a műhely, izzítom a pákám, alkatrészek előkészítve, panel csilli-villi, ón már a kezemben, paszta sehol...
Kis idő múlva kiderítettem, hogy nagyanyám elhasználta cipőbox gyanánt...
A kérdésem a következő! Valójában hogyan kell ezeket a pasztákat használni?
Tipp:
1, fenyőgyanta-paszta: vezetékre, egyebekre jó. SMDhez nem az igazi.
Ezesetben felvitele: Alkoholban oldani (denszesz nem jó! abban mindenféle vacak van az alkohol mellett!). Alhohol: etanol (pálinka, vodka), vagy izoproanol is jó.
2, Vannak ún NoClean Flux-ok. Ezek mintha filctoll lenne, ezzel rajzolod a helyét. Forrgyantaként működik, nem kell utána tisztogatni...
Én legutóbb (3 éve) Conradban vettem. draga de van és jó
A LOMEX "Forrasztópaszta 30g" nem túl informatív
Igaz nem a ZnCl2-es (Zinc-chloride?) Ezt nem szabad használni, mert az idővel megeszi az alkatrészt! légnedvesség hatására elfolyósodik és a felszabaduló sósav szétmarja a holmit! Ha a tervezett élettartam a cél, akkor jó csak!
Forrasztástechnika kapcsán sok infó a www.microsolder.hu oldalon van fenn...
1, fenyőgyanta-paszta: vezetékre, egyebekre jó. SMDhez nem az igazi.
Ezesetben felvitele: Alkoholban oldani (denszesz nem jó! abban mindenféle vacak van az alkohol mellett!). Alhohol: etanol (pálinka, vodka), vagy izoproanol is jó.
2, Vannak ún NoClean Flux-ok. Ezek mintha filctoll lenne, ezzel rajzolod a helyét. Forrgyantaként működik, nem kell utána tisztogatni...
Én legutóbb (3 éve) Conradban vettem. draga de van és jó
A LOMEX "Forrasztópaszta 30g" nem túl informatív
Igaz nem a ZnCl2-es (Zinc-chloride?) Ezt nem szabad használni, mert az idővel megeszi az alkatrészt! légnedvesség hatására elfolyósodik és a felszabaduló sósav szétmarja a holmit! Ha a tervezett élettartam a cél, akkor jó csak!
Forrasztástechnika kapcsán sok infó a www.microsolder.hu oldalon van fenn...
A panel és a páka közt mérsz 24V-t?
Nálam is a páka 24Vról jár (A régi Fahrenheit és a mostani Solomon is)
Sosem stött meg FET-et...
Nálam akkor volt ilyen haláleset, amikor _bekapcsolt_ áramkörön forrasztottam, és a földelésen át alakult ki vmi hurok... Mondjuk szép füstöt csinált a kidurranó IC.....
Nálam is a páka 24Vról jár (A régi Fahrenheit és a mostani Solomon is)
Sosem stött meg FET-et...
Nálam akkor volt ilyen haláleset, amikor _bekapcsolt_ áramkörön forrasztottam, és a földelésen át alakult ki vmi hurok... Mondjuk szép füstöt csinált a kidurranó IC.....
Kapu neked varázspákád van. Egykori fizikatanárom kísérlete jut eszembe amikor órán megfogta a csavarhúzó fém részét és benyúlt vele a fázisba. Aztán elmondta miért nem halt meg.
Ugyanígy a páka hegyének elvileg nem kellene semmivel összekötnie lenni nem? A fűtőszál szigetelt, vagy nem?
Mondjuk ehhez képest én is mérek 0.1 V -ot.
Ugyanígy a páka hegyének elvileg nem kellene semmivel összekötnie lenni nem? A fűtőszál szigetelt, vagy nem?
Mondjuk ehhez képest én is mérek 0.1 V -ot.
A 24V~-ot a Páka hegye és bármelyik tápvezetéke között mérem. A panel satuba van fogva, mert utálom ha elcsúszkál munka közben. A satu meg fa asztalhoz rögzítve.
Ha szerinted nem ez a gond. Akkor megint nem értem a dolgot?
Bekapcsolt állapotban csak műszerrel méregettem, de akkorra már rosszak lehettek.
Mert másnak elsőre röffent ez az egyszerű áramkör!
Ha szerinted nem ez a gond. Akkor megint nem értem a dolgot?
Bekapcsolt állapotban csak műszerrel méregettem, de akkorra már rosszak lehettek.
Mert másnak elsőre röffent ez az egyszerű áramkör!
A jobb pákák többsége extra földelt (illetve össze van kötve a földelési banánhüvellyel, és azt illik az ESD szabályok szerint földelni).SanyiSay írta:Kapu neked varázspákád van. Egykori fizikatanárom kísérlete jut eszembe amikor órán megfogta a csavarhúzó fém részét és benyúlt vele a fázisba. Aztán elmondta miért nem halt meg.
Ugyanígy a páka hegyének elvileg nem kellene semmivel összekötnie lenni nem? A fűtőszál szigetelt, vagy nem?
Mondjuk ehhez képest én is mérek 0.1 V -ot.
Azaz a munkalapra egy ESD "linoleum" kell és a pákát meg ezt földelni. ill. egyenpotenciálra kell vinni.
Az egyik barátomnál (tömeggyárto mikro kütyükre) ezen feltételek kialakitása után 80% csökkent az alkatrészek elhalálozása.
A pákahegy GND, a tápvezetéke meg 24V ~ ága...
Ha 100 ohmmal sora ban a műszer kötve, akkor hány Ampert mérsz?
Lehet, hogy csak a kapacitív szórás miatt mérsz fesz.különbséget...
Ez szerintem nem okozza a FETek halálát.
Nyáron pláne (nedvesebb a levegő, és a töltések eldiffudálnak...) Télen panellakásban alkatrészek hullanak, a száraz levegő miatt.... (statikusan töltődnek)
Ha 100 ohmmal sora ban a műszer kötve, akkor hány Ampert mérsz?
Lehet, hogy csak a kapacitív szórás miatt mérsz fesz.különbséget...
Ez szerintem nem okozza a FETek halálát.
Nyáron pláne (nedvesebb a levegő, és a töltések eldiffudálnak...) Télen panellakásban alkatrészek hullanak, a száraz levegő miatt.... (statikusan töltődnek)
Ezek szerint építsek ki földelést a páka és a satu + munkaasztal között?
Ezen a pákán nincsen földvezeték, csak a hő érzékelő vezetékei vannak +ban.
Bár lehet, hogy valamelyik mégis testen van? Majd méregetek, rajta.
Szóval a Tápvezetékek nincsenek testen. (Megnyugodtam!)
Viszont a másik 3 vezetékből 2 az testen van! Ezeket akkor összeföldelem a satuval!?
Statikus feltöltődést csak a szőnyegpadlóból gyűjtögethetek.
Viszont általában meg fogam a satut is így egyező töltésen kellene lenünk. Viszont a forró pákát azt csak ritkán!
Még mindég rejtélyes a dolog számomra!?
Valami gond van! Összekötöttem a satut és a páka testjét, most már csíp a satu ha hozzáérek!
Még lecserélem a 2 eres hálózati vezetéket is 3 eres földeltre. Hátha segít a bajon!
Ezen a pákán nincsen földvezeték, csak a hő érzékelő vezetékei vannak +ban.
Bár lehet, hogy valamelyik mégis testen van? Majd méregetek, rajta.
Szóval a Tápvezetékek nincsenek testen. (Megnyugodtam!)
Viszont a másik 3 vezetékből 2 az testen van! Ezeket akkor összeföldelem a satuval!?
Statikus feltöltődést csak a szőnyegpadlóból gyűjtögethetek.
Viszont általában meg fogam a satut is így egyező töltésen kellene lenünk. Viszont a forró pákát azt csak ritkán!
Még mindég rejtélyes a dolog számomra!?
Valami gond van! Összekötöttem a satut és a páka testjét, most már csíp a satu ha hozzáérek!
Még lecserélem a 2 eres hálózati vezetéket is 3 eres földeltre. Hátha segít a bajon!
Ha csip a satu, akkor ott komolyabb balhé van. Lehet, hogy valoban átereszt a trafo vagy a hálozat.
Nem javasolnám a 3 eres kábelt, mert azzal valoszinü nem oldod meg a bajt (ha eredetileg sem volt ilyen rajta). Inkább szét kellene szedni, kialakitani a belsö földet - kb. max 1 kohmos ellenállást mind a két fütövezetékre meg a testre (söt gyerekkoromban inkább kis 24 V-os izzokat használtam, azok még a bajt is mutatták, ha felvilágitottak). Onnan egy banándugot ami a földelés lesz.
Azt kösd a satuhoz stb.
(s ha már szétszedted, lehet hogy érdemes lenne a pákához is 3 eres kábelt vinni - a harmadik eret meg a testre kötni, a banánhüvelyhez).
Nem javasolnám a 3 eres kábelt, mert azzal valoszinü nem oldod meg a bajt (ha eredetileg sem volt ilyen rajta). Inkább szét kellene szedni, kialakitani a belsö földet - kb. max 1 kohmos ellenállást mind a két fütövezetékre meg a testre (söt gyerekkoromban inkább kis 24 V-os izzokat használtam, azok még a bajt is mutatták, ha felvilágitottak). Onnan egy banándugot ami a földelés lesz.
Azt kösd a satuhoz stb.
(s ha már szétszedted, lehet hogy érdemes lenne a pákához is 3 eres kábelt vinni - a harmadik eret meg a testre kötni, a banánhüvelyhez).