Léptetőmotor
Köszi, rágcsálgatom.kapu48 írta:A hozzászólásaidból meg ítélve, kicsit tájékozódnod kellene a léptetőmotorok működéséről!
Például itt olvashatsz róla: http://qtp.hu/elektro/leptetomotor_mukodese.php
Vagy: http://www.cncdrive.hu/tudasbazis/stp.htm
Üdv
Meschu
Akkor elképzeled az Unipoláris motort középkivezetés nélkül 4 vezetékesnek.
Egész lépésvezérlés
Van: A tekercs 1 – 2 vezeték, B tekercs 1 – 2 vezeték
Lépésenként a kivezetések állapota:
Alaphelyzet : A1=0, A2=0 , B1=0, B2=0
1 lépés : A1=1, A2=0 , B1=0, B2=0
2 lépés : A1=0, A2=0 , B1=1, B2=0
3 lépés : A1=0, A2=1 , B1=0, B2=0
4 lépés : A1=0, A2=0 , B1=0, B2=1
Ugyanez visszafele:
4 lépés : A1=0, A2=0 , B1=0, B2=1
3 lépés : A1=0, A2=1 , B1=0, B2=0
2 lépés : A1=0, A2=0 , B1=1, B2=0
1 lépés : A1=1, A2=0 , B1=0, B2=0
Csak azt kel tudnod hol tartasz éppen a lépéseknél, és merre akarsz elindulni!
Leálláskor pedig lekapcsolod : Alaphelyzetbe : A1=0, A2=0 , B1=0, B2=0
Hogy ne melegedjen. De ilyenkor csak a hajtómű súrlódása tartja meg!
Egész lépésvezérlés
Van: A tekercs 1 – 2 vezeték, B tekercs 1 – 2 vezeték
Lépésenként a kivezetések állapota:
Alaphelyzet : A1=0, A2=0 , B1=0, B2=0
1 lépés : A1=1, A2=0 , B1=0, B2=0
2 lépés : A1=0, A2=0 , B1=1, B2=0
3 lépés : A1=0, A2=1 , B1=0, B2=0
4 lépés : A1=0, A2=0 , B1=0, B2=1
Ugyanez visszafele:
4 lépés : A1=0, A2=0 , B1=0, B2=1
3 lépés : A1=0, A2=1 , B1=0, B2=0
2 lépés : A1=0, A2=0 , B1=1, B2=0
1 lépés : A1=1, A2=0 , B1=0, B2=0
Csak azt kel tudnod hol tartasz éppen a lépéseknél, és merre akarsz elindulni!
Leálláskor pedig lekapcsolod : Alaphelyzetbe : A1=0, A2=0 , B1=0, B2=0
Hogy ne melegedjen. De ilyenkor csak a hajtómű súrlódása tartja meg!
Oh kösz.
Most fogom fel, mi nagyon féreértjük egymást.
Evvel semmi gondom se volt.
Ez már rég megy előre hátra ahogy kell, az első postámban megirtam.
Nekem arra van most szükségem, hogy megállapitsam külön vágálláskapcsoló nélkűl melyik lépésnél ül fel a szeleptű, és hogyan rántom majd le onnan ujrainditáskor mert a motor nyomatéka ha a szelep már felült erre nem elegendő. Nem járható út, hogy ilyenkor egyszerűen nagyobb nyomatékot adok neki ameddig nem tudom melyik lépést kell most megtennie. Ha vakon indulok akkor 1:4 hez az esélyem, hogy nem ki hanem be fogja tekerni az első lépés és ezt most nagyobb nyomatékkal, igy még jobban befeszül.
Meschu
Most fogom fel, mi nagyon féreértjük egymást.
Evvel semmi gondom se volt.
Ez már rég megy előre hátra ahogy kell, az első postámban megirtam.
Nekem arra van most szükségem, hogy megállapitsam külön vágálláskapcsoló nélkűl melyik lépésnél ül fel a szeleptű, és hogyan rántom majd le onnan ujrainditáskor mert a motor nyomatéka ha a szelep már felült erre nem elegendő. Nem járható út, hogy ilyenkor egyszerűen nagyobb nyomatékot adok neki ameddig nem tudom melyik lépést kell most megtennie. Ha vakon indulok akkor 1:4 hez az esélyem, hogy nem ki hanem be fogja tekerni az első lépés és ezt most nagyobb nyomatékkal, igy még jobban befeszül.
Meschu
Mit jelent nálad, hogy vakon? A Forgás irány már adódik a vezérlésböl!
Ha meg szorul a rendszered ,akkor a léptetőmotor nem jó neked!
Ilyenkor szokták az 1 egységgel jobb, szinkronhajtást alkalmazni!
Amibe bele van építve 1 jeladó, és jelzi, hogy tényleg történt lépés és milyen irányban!
A vezérlés pedig tudja korrigálni a lépésvesztést:
Most vagy megoldod, hogy ne szoruljon, vagy olyan erős motort használsz, aminek nem gond, vagy teszel rá 1 enkódert.
Ha meg szorul a rendszered ,akkor a léptetőmotor nem jó neked!
Ilyenkor szokták az 1 egységgel jobb, szinkronhajtást alkalmazni!
Amibe bele van építve 1 jeladó, és jelzi, hogy tényleg történt lépés és milyen irányban!
A vezérlés pedig tudja korrigálni a lépésvesztést:
Most vagy megoldod, hogy ne szoruljon, vagy olyan erős motort használsz, aminek nem gond, vagy teszel rá 1 enkódert.
Én azért bizok benne, hogy ki lehetne vele babrálni. Itt igen kis nyomatékkülönbség kell a kinyitáshoz "szorulás" az igazi értelmében nincs.kapu48 írta:Bekapcsoláskor küllőmben nem számít hol áll a motor.
Kezdesz az 1-es helyzettel, majd beáll megfelelően.
Nem. Ha nem a megfelelő lépéssel kezd akkor egyet ugrik az ellenkező irányban aztán hármat rendessen. Pont ez a gond.
De ha szorul és elveszti az ütemet, akkor ne is kínlódj vele!
Ez így nem fog menni!
Most mint laikus. Tegyük fel nem tudom hol állt meg de azt biztossan tudom, hogy nem zárt mert üzemközben attól mindig jó pár teljes fordúlattal távol van.
Ujrabekapcsoláskor avval kezdek, hogy most inditom a kisseb teljesitményell befelé és nem érdekel, hogy az első lépése merre indúl megszorulni itt nem tud. Valamikor eljut a zárásig. Ezt a lépést meg lehet detektálni. Ekkor meg tudom, hogy most melyik lépés visz az ellenkező irányba biztossan. Ezt meg teljes teljesitményel teszem. Innen meg indulhat a főprogi.
Mi lehet itt még amit nem látok.
A motor megszorulása nem engedi a pontos beállását. És ha 2 lépés között szorult meg tényleg bizonytalan merre akar indulni. A léptető motor jó működésének alap feltétele, hogy nem szabad szorulnia. A végállás kapcsolókat is úgy szokták elhelyezni, hogy ne akadjon meg a mozgás, hanem a program állítja meg!
Az a lényeg, hogy induláskor be tudjon állni a megfelelő pólusok közé. Ha ez szorulás miatt nem sikerül, akkor már irányíthatatlan az egész!
Az a lényeg, hogy induláskor be tudjon állni a megfelelő pólusok közé. Ha ez szorulás miatt nem sikerül, akkor már irányíthatatlan az egész!
[quote="kapu48"]A motor megszorulása nem engedi a pontos beállását.
Azt ki tudom az összeállitáskor (szeleptű- motortengely egyeztetés) nagyon pontossan játszani és egy csak erre irt progival ellenőrizni.
Ez a beállitás nem tud változni az élettartam folyamán. A nagy lépésfok (18fok) meg az igen kis erők, meg az aránylag ritka ujrainditások ezt kizárják.
Még valami:)))
Azt ki tudom az összeállitáskor (szeleptű- motortengely egyeztetés) nagyon pontossan játszani és egy csak erre irt progival ellenőrizni.
Ez a beállitás nem tud változni az élettartam folyamán. A nagy lépésfok (18fok) meg az igen kis erők, meg az aránylag ritka ujrainditások ezt kizárják.
Még valami:)))
Ha jól értem az egészet akkor egy léptetőmotor előre hátra mozgat egy tűszelepet.
És az a problémád hogyha elmegy az áram nem tudod hol ált a szeleped. Nincs e teljesen bent, ezért nem mersz ráindítani nehogy megszoruljon.
Én úgy csinálnám meg ezt a problémát, hogy folyamatosan mérném a motor áramfelvételéét. Ez üzemszerű működés folyamán viszonylag egyenletes.
Amikor indul a proci még a főprogram előtt csinálnék egy pozicionálást.
Teljes nyitás mikor az áramfelvétel megnő azonnal stop és teljes zárás. Na most a vissza fele úton mivel te vezérled tudod is számolni mennyi lépésnél tartasz. mivel a végén ugye megnőtt az áramod ezért már szorulni akart a rendszer. így azokat a lépéseket ki minuszolnám a számolásból.
Na mármost tudjuk mennyi a teljes távunk innentől kezdve akárhova állítjuk a motort tudni fogjuk hogy pontosan hol is áll! Előre menetbe mindig növeled számot hátra felel meg csökkented. És a max. érték fölé soha sem engeded. Így nem tud a motor megszorulni sohasem. Azt meg hogy a motor hol ált innentől kezdve eeprom és már ugyan oda fog vissza állni. Mivel a rendszer gondolom precíziós sehol sem megengedett a lógás stb.. így mindig ugyan az a szám fog kijönni.
Én valahogy így oldanám meg ha érted mire gondolok.
Nekem van egy ilyesmi projektem 3 éve hibátlanul megy még sohasem tévesztett.
És az a problémád hogyha elmegy az áram nem tudod hol ált a szeleped. Nincs e teljesen bent, ezért nem mersz ráindítani nehogy megszoruljon.
Én úgy csinálnám meg ezt a problémát, hogy folyamatosan mérném a motor áramfelvételéét. Ez üzemszerű működés folyamán viszonylag egyenletes.
Amikor indul a proci még a főprogram előtt csinálnék egy pozicionálást.
Teljes nyitás mikor az áramfelvétel megnő azonnal stop és teljes zárás. Na most a vissza fele úton mivel te vezérled tudod is számolni mennyi lépésnél tartasz. mivel a végén ugye megnőtt az áramod ezért már szorulni akart a rendszer. így azokat a lépéseket ki minuszolnám a számolásból.
Na mármost tudjuk mennyi a teljes távunk innentől kezdve akárhova állítjuk a motort tudni fogjuk hogy pontosan hol is áll! Előre menetbe mindig növeled számot hátra felel meg csökkented. És a max. érték fölé soha sem engeded. Így nem tud a motor megszorulni sohasem. Azt meg hogy a motor hol ált innentől kezdve eeprom és már ugyan oda fog vissza állni. Mivel a rendszer gondolom precíziós sehol sem megengedett a lógás stb.. így mindig ugyan az a szám fog kijönni.
Én valahogy így oldanám meg ha érted mire gondolok.
Nekem van egy ilyesmi projektem 3 éve hibátlanul megy még sohasem tévesztett.
-= STK500 =-
Ha a motor elmozdul a pozícióból, akkor a visszaindukció miatt a léptetési feszültségen jelenik meg valamiféle plusz jel. illetve ha lép a motor akkor is:). Ez egy kondival jó esetben leválasztható a tápfeszről, és digitalizálható...
Mondjuk szép feladat lesz egy iilyen kis motornál ezt megfogni ...
Mondjuk szép feladat lesz egy iilyen kis motornál ezt megfogni ...